Perguntam-me não raras vezes:
- "Qual o livro de José Saramago que mais gostaste de ler?"
A resposta que pode ser dada a cada momento:
- "Impossível de dizer... não sei responder, não seria justo para com outros (livros) não nomeados. Mas uma coisa sempre soube. Uma obra de Saramago, enquanto "pseudo ser vivo" ou com "gente dentro" tem que me raptar, prender-me, não me deixar sair de dentro das suas páginas. Fazer de mim um refém, e só me libertar no final da leitura... mesmo ao chegar à última página. Aí, o "Eu" leitor que se mantém refém, liberta-se da "gente que a obra transporta dentro" e segue o seu caminho.
Mas segue um caminho que se faz caminhando, conjuntamente com mais uma família"

Rui Santos

sexta-feira, 24 de novembro de 2017

"Tenor Joe Dan Harper Steals the Spotlight in LCCE’s Death and a Knight"

Apresentação da ópera baseada na obra de José Saramago "As Intermitências da Morte" pela Left Coast Chamber Ensemble de San Francisco EUA

"Tenor Joe Dan Harper Steals the Spotlight in LCCE’s Death and a Knight"
"SFCV San Francisco Classical Voice" de Rebecca Wishinia (7/11/2017)


"Soprano Nikki Einfeld and baritone Daniel Cilli in Death With Interruptions 
Credit: Maggie Beidelman"
"Last weekend, in its most ambitious program to date, Left Coast Chamber Ensemble mounted two chamber operas, both written within the last three years by Kurt Rohde.
Two new, good operas is a lot to ask of any composer, so it’s not disappointing that only one is enjoyable. Death With Interruptions, adapted from the José Saramago novel, has plenty of onstage help from some of the Bay Area’s best performers (including Volti Chorus), but fails to charm — and it tries, hard.
Like so many of Saramago’s stories, Deathhas a fantastical central conceit — a female Grim Reaper, who ultimately spares the life of her lover — that requires special care to come off. The book balances good writing with sufficiently large omissions, gaps to be perfectly filled in by the individual reader. But Rohde’s opera (finished in 2015 and revised this year) doesn’t have this advantage, and too much goes on, diluting any impact that might have been there. The music, though frequently changing, is forgettable, and redundant narration is especially irritating when the core characters are so tired." (...) 
"Bay Area vocal ensemble Volti San Francisco, cellist Leighton Fong, 
and baritone Daniel Cilli in Death With Interruptions 
Credit: Maggie Beidelman"

Link da Left Coast Chamber Ensemble

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